مقداد

مقداد

پس از بعثت خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم مقداد جزو نخستین کسانی بود که اسلام آورد و مورخان اسـلامی وی را هفتمین مسلمان برشمردند. وی از بزرگان صـــحابه و مردی فاضل و دانشمند، شریف، شجاع و بزرگوار بود.
از رســـول خــدا صلی الله علیه و آله و سلم نقــل است کـه فرمود: خداوند عزّوجلّ مرا به دوستی چهار نفر دستور فرمود و به من خبر داد که آنان مــرا دوســت دارند. آن چــهـــار تـــن عبــارت انــد از: علــی ، مقــداد، ابــوذر و سلمان .
مقداد از جمله مسلــمانــان مـکی بـود که در اثـــــر ســتــم مشــرکــان مــکـه به دیار حبشه هجرت کرد. سپس به مکـه بازگشـت و راهی مدینه شد و در تمــامی جنـگ‌های پیامـبر اســلام هــمچـون بـــدر، احــد و. . . شــرکت کــرد.پـــس از رحــلت رسول خـدا صلی الله علیه و آله و سـلـــم، مقــــداد از مـعـدود مسـلمانی بــود که از مسیر حق منحرف نـگشت و در دلــش هیــج شبهـه ای خطور نکرد. در آن فتنه دلش به ســــان پاره آهــن بود.
او به هـنگام خلافــت عــثــمــان و بــیعــــــت مردم با او، به مخالفت برخاست ودردفاع ازولی زمانش علی بن ابی طالب سخـن گفت.
آری مقداد هنوز زنده است. و ما نمی گذاریم ولی زمانـمان تنها بماند.
آری خط ومـــنــش ما همچون مقداد ولایت فقیه است نـه کمــتــرونــــه بــــیـشــتــر ،در صـــف بــسـیـجـیـان امـــام خــامـنـه ای مدظـلــه و در لشــکرامـــام زمــــان « عج».
ما از السـت طایفـه‌ای سینــه خســته‌ایم
ما بچـه‌های مـــادر پــهلــو شکســـتـه‌ایم
امــروز اگــــر ســیـنــه و زنجــیر می‌زنـیم
فردا به عشق فاطمه شمشیــر می‌زنـیم
ما را نـبـی قـبـیـلـه سـلـمـان خطــاب کرد
روی غـرور و غـیـرت مـا هـم حسـاب کـرد
از مـا بـــتــرس، طـایـفـه ای پــر اراده‌ایــم
مـا مـثل کــوه پـشـت عـلـی ایـسـتاده‌ایم
... لـبیـک یـا امـام خـامـنـه ای



بایگانی
آخرین نظرات

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

 

http://dl.aviny.com/Album/mazhabi/ahlbeit/ali/shahadat/kamel/21.jpg 

 

ملائک پر زنان ، بر سر زنان از عرش می آیند

ببین بال ملائک را کز آن شق القمر تر شد

غروبی کرد ماه آن سان که دیگر بر نمی تابد

بیا زهرا ، تلافی کن علی آخر به بستر شد . . .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۷:۳۱
منصور محمد زاده «ممل زاده»

                       

 

امام علی (علیه السّلام) در حدیثی که برخی از مقامات خویش را برای حارث همدانی یاد می کند می گوید: مرا در شب قدر، همه ساله، نیرویی افزون رسد. و این در فرزندانم که نگهبانان دینند، چنان آمدن شب و روز، تا قیامت باقی است 1.

امام صادق (علیه السّلام) - به نقل از پدر خویش - گوید:


هنگامی، علی (علیه السّلام) ، سوره انا انزلناه را می خواند، و فرزندانش، حسن و حسین، در نزد او بودند. حسین به پدرش عرض کرد: ای پدر، وقتی تو این سوره را می خوانی، شیرینی و حلاوت دیگری از آن حس می شود؟


علی (علیه السّلام) فرمود: ای فرزند پیامبر و ای فرزند من! من از این سوره چیزی می دانم که تو (اکنون) نمی دانی. چون این سوره فرود آمد، جد تو پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مرا خواست. وقتی نزد او رفتم، سوره را خواند، آنگاه دست خویش را به روی شانه راست من نهاد و فرمود: ای برادر و وصی من، و ای ولی امت من پس از من، و ای جنگنده بی امان با دشمنان من این سوره، پس از من، از آن تو است، و پس از تو، از آن دو فرزند تو است.

جبرئیل - که در میان فرشتگان او برادر من است - حوادث یک سال امت مرا (در شب قدر) به من خبر می دهد. پس از من این اخبار را به تو خواهد داد. و لها نور ساطع، فی قلبک و قلوب اوصیائک الی مطلع فجر القائم - و این سوره، در قلب تو، و در قلب اوصیای تو، همواره، نوری تابناک خواهد افشاند، تا به هنگام طلوع سپیده دمان ظهور قائم.2

1-بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، ص 4 چاپ دوم نجف

2-البرهان، ج 4، ص 487

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۳ ، ۰۰:۲۶
منصور محمد زاده «ممل زاده»

sms shabe ghadr 93 اس ام اس و پیامک ویژه شب قدر 93

 

امام صادق (ع) :

تعیین مقدرات در شب ۱۹ رمضان، تایید آن در شب ۲۱ وامضای آن در شب ۲۳ انجام میشود . . .

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱)
وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲)
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)
سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:
۱. قرآن در آن نازل شده است.
۲. عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
۳. خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود.
۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد.
۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۳ ، ۰۰:۱۸
منصور محمد زاده «ممل زاده»

سلام بر لحظه ‏هایی که تو را آوردند!
سلام بر لب‏ های رسول اللّه‏ که میلاد تو را به درگاه پروردگار، سبحه گفت و نام یگانه‏ ات را از دست
جبرئیل گرفت و در گوش عصمتت زمزمه کرد!
سلام بر لبخند سرافراز علی علیه ‏السلام ، که در طلوع تو اتفاق افتاد!
سلام بر تو، امامتِ فردای پس از علی!
سلام بر تو، شباهتِ بی‏ شائبه محمدی!
سلام بر اقیانوس کرامت و سخاوتی که از دامان «کوثر» و «ابوتراب» برخاست.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۲۱:۳۳
منصور محمد زاده «ممل زاده»

واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع و یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت .

برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده ، بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی ، از طبیعی بودن هوش کودک اطمینان حاصل نماییم . اگر کودک در سایر درس ها و فعالیت هایش مثل سایر کودکان معمولی باشد ، به اجرای آزمون هوش نیاز نداریم . بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدّد دانش آموز را از روی دفتر دیکته وی یادداشت کنیم . به عنوان مثال اگر دانش آموز تا به حال 10 دیکته نوشته است ، تمام اشتباهاتی را که در آن دیکته ها مرتکب شده ، یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم . برای بررسی عینی تر ،‌فرض می کنیم دانش آموزی در دیکته هایش مجموعاً شصت و پنج غلط داشته است . سپس آن شصت و پنج کلمه ای را که نادرست نوشته است و هم چنین دیکته ی صحیح همان کلمات را به این صورت یادداشت می کنیم : 

( در این قسمت 65 مثال آورده شده است ، من از هر نوع اشتباه یک مورد برای شما آورده ام )

 

      غلط          
 درست                     نوع اشتباه   
منزور 
  منظور   حافظه دیداری
  مسباک مسواک حساسیت شنیداری
تجربها   تجربه ها آموزشی
 نهنفته نهفته دقت
  بابا وارونه نویسی
( جا انداخته است ) آمد حافظه شنیداری
   دید قرینه نویسی
مارد مادر حافظه ی توالی دیداری
  رستم و سهراب نارسا نویسی
 جانه خانه   
تمیز دیداری - دقت

 

..........اولین کار مربی و درمانگر این است که غلط های دیکته ی دانش آموز را یادداشت کرده ، تجزیه و تحلیل نماید و سپس نوع غلط ها را دسته بندی کند و با توجه به این که فراوانی غلط های دیکته ی دانش آموز به کدام یک از انواع غلط ا مربوط می شود ،‌برای درمان آن یک برنامه طراحی نماید . 

شما همکاران گرامی می توانید درمان تمام این اختلالات را در کتاب « درمان اختلالات دیکته نویسی " نوشته ی « دکتر مصطفی تبریزی » بخوانید . ناشر این کتاب تهران : فراروان در سال 1376 ،‌می باشد . 

 

 این کتاب جذاب ، با مثال های قابل فهم و روش های ساده برای معلمان و یا درمانگران ،‌راه هایی را معرفی می نماید که با کاربرد آن ها می توانید به بسیاری از مشکلات تحصیلی دانش آموزان کلاستان پایان دهید . حتما بخوانید ، حتما .

 

 

 

چند مثال دیگر از طریق عکس از سایت دیگر گرفته شد . ببینید .

 

dikteh.PNG

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۱۹:۳۰
منصور محمد زاده «ممل زاده»

کد خبر: 2328746
تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۱:۰۶
 
 

 

همزمان با وحشت صهیونیستها از نفوذ مبارزان فلســطیـنــی به شهرکهای صهیونیست نشین، رسانه های

اسرائیلی از شلیک 90 موشک از سوی مقاومت به جنوب مناطق اشغالی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، شبکه المیــادین از وحـــشت صهیونیستها از نــفــوذ مــبــارزان فلسـطینی از

نوار غزه به یکی از شهرکهای صهیونیست نشین در ساحل عسقلان خبر داده است.

از فلسطین اشغالی هم خبر می رسد که مقامات صهیونیست دستور باز شدن پناهگاهها در شمال و الجلیل

را صادر کرده اند.

رسانه های صهیونیست نیز از شلیک 90 موشک از سوی گروههای مقاومت به جنوب مناطق اشغالی از

صبح چهارشنبه خبر داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۳ ، ۲۳:۳۸
منصور محمد زاده «ممل زاده»

در این نوشتار به مرور گلچینی از سخنان رهبر فرزانه‏ انقلاب راجع به واقعه‏ 18 تیر می‎پردازیم، بدان امید که تذکری برای جامعه‏ دانشگاهی و نیز متولّیان و مسئولین وزرات‎خانه‎های فرهنگ و ارشاد و نیز علوم، تحقیقات و فناوری کشور باشد.

حضرت امام خامنه‎ای(مدّظله‎العالی)، پس از وقوع این حادثه‎ در دیدار جمعى از دانشجویان و اقشار مختلف مردم در روز 21 تیرماه 1378 طی سخنانی بسیار مهم به نکوهش اقدام نیروی انتظامی، لزوم برخورد با متخلّفان در نظام اسلامی، تأکید بر تحقیق در چرایی ایجاد حادثه، درخواست از جامعه‏ دانشگاهی برای دقّت بیشتر در شناخت دشمن و دسیسه‎های آن پرداختند که ذیلاً گوشه‎هایی از آن فرمایشات، تقدیم مخاطبان گرامی می‎شود:

* حادثه‎ تلخی کهقلب رهبری را جریحه ‎دار کرد

مقام معظم رهبری با بیان اینکه با هرکسی در نظام جمهوری اسلامی تخلف کند، باید برخورد شود، فرمودند: «مطلبى که از نظر من مهم‏تر از همه است و ذهن مرا مشغول کرده، حمله به خوابگاه جوانان و دانشجویان است. این حادثه‏ تلخ، قلب مرا جریحه‏دار کرد؛ حادثه‏ غیر قابل قبولى در جمهورى اسلامى بود.

حمله به منزل و مأوا و مسکنِ جمعى بخصوص در شب یا در هنگام نماز جماعت به‏هیچ‏وجه در نظام اسلامى قابل قبول نیست.

جوانان این کشور چه دانشجویان و چه غیر دانشجویان، فرزندان من هستند و هرگونه چیزى که براى این مجموعه‏ها مایه‏ اضطراب و ناراحتى و اشتباه در فهم باشد، براى من بسیار سخت و سنگین است.

هرکسى بوده، فرق نمى‏کند؛ چه در لباس نیروى انتظامى، چه در غیر آن. مسلماً با کسانى که در نظام جمهورى اسلامى تخلّف مى‏کنند، باید برخورد شود؛ اما با کسى که تخلّفى نکرده است؛ کسى که در خانه‏ خود در حال استراحت است، آن هم در محیط جوان دانشجویى، کار بسیار خطا و ناروایى است اگر برخورد شود.»

* تأکید رهبری بر تحقیق درباره حادثه کوی دانشگاه

«اینکه صد نفر یا دویست نفر از کوى دانشگاه خارج شدند و حرف‌هایى زدند و شعارهایى دادند، بهانه و مجوّزى نمى‏شود براى اینکه کسانى، در هر لباس و با هر نامى، وارد آن محیط شوند و کارهاى ناروایى انجام دهند؛ بخصوص وقتى‏که نام مقدّس نیروى انتظامى در میان مى‏آید، عملى که موجب شود نیروى انتظامى بدنام شود، قضیه را سخت‏تر مى‏کند.

البته من تأکید کردم که اطراف این حادثه تحقیق شود و بروند حادثه را درست بسنجند. قرار شد رئیس‏جمهور محترم و مسئولان، هیئت تحقیقى را تعیین کنند؛ من هم ممکن است خودم کسى را در این هیئت بگذارم.»

* دانشجویان مراقب دشمن باشند

مقام معظم رهبری درباره لزوم شناخت دشمن توسط دانشجویان چنین عنوان می‌کنند: «حرف من به دانشجویان این است که مراقب دشمن باشید؛ دشمن را خوب بشناسید؛ مبادا از شناسایى دشمن غفلت کنید.

غریبه‏هایى را که در لباس خودى خودشان را در همه جا داخل مى‏کنند بشناسید؛ دست‎هاى پنهان را ببینید. هیچ‏کس به‏خاطر غفلت ستایش نمى‏شود. هیچ‏کس به‏خاطر چشم‎ها را بر هم گذاشتن، مدح نمى‏شود. اگر بر آدم غافل ضربه‏اى وارد شد، اوّل کسى که مسئول و مذموم است، خود اوست؛ مراقب باشید. دانشجو، قشر فاخر و باارزشى است».

رهبر معظم انقلاب همچنین با بیان اینکه دشمن دانشجو را هدف قرار داده است تا بتوانند آنان را در برابر نظام قرار دهد، فرمودند: «دشمن، دانشجو را هدف گرفته است. چند سال است سعى مى‏کنند بلکه بتوانند دانشجویان را در مقابل نظام قرار دهند؛ اما موفّق نشدند؛ بعد از این هم موفّق نخواهند شد. اگر یک عدّه نفوذى خواستند از فرصتى استفاده کنند و از آب گل‏آلودى ماهى بگیرند وارد اجتماع دانشجویان شدند و شعارهایى درست کردند و حرفهایى زدند خیال نکنند که ما اشتباه خواهیم کرد؛ نه، ما اشتباه نخواهیم کرد. ما مخاطب و طرفِ خودمان را مى‏شناسیم. دانشجو، فرزند ماست؛ متعلّق به ماست؛ متعلّق به این کشور است. دشمن است که مى‏خواهد با نام دانشجو یا با نام نفوذ در میان دانشجویان، فساد و تباهى کند؛ خود دانشجویان بایستى هوشیارانه متوجّه باشند.»

* رفتار خشونت آمیز دشمن را خوشحال مى‏ کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دانشجویان پیرامون حضور با انضباط در هر میدانی بیان داشتند:« وقتى جوان مملکت هوشیارانه، با تدبیر، با حلم و با توجه به موقعیّت‌ها، حرف بزند و تصمیم بگیرد و عمل کند، کشور گلستان خواهد شد. وقتى هیجانات کور، پا وسط بگذارند، دشمن فوراً استفاده خواهد کرد. بارها گفته‏ام، باز هم تکرار مى‏کنم؛ من معتقدم که جوان مملکت بایستى در همه‏ میدان‎ها حضور و آمادگى داشته باشد؛ منتها با انضباط. این‏گونه حرکاتى که ملاحظه شد کسانى به دانشگاه حمله کنند، ناشى از بى‏انضباطى است؛ با هر نامى انجام گیرد، غلط و محکوم است. اگر با نام دفاع از دین هم انجام گیرد، غلط است؛ اگر با نام دفاع از ولایت هم انجام گیرد، غلط است».

«مگر من بارها نگفته‏ام در اجتماعات کسانى که مخالفند، هیچ‏کس نباید رفتار خشونت‏آمیز داشته باشد؛ چون این، دشمن را خوشحال مى‏کند. بارها ما این حرف را گفتیم، چرا گوش نکردند؟! چرا گوش نمى‏کنند؟! حتّى اگر یک حرفى که خون شما را به جوش مى‏آورد به زبان آوردند مثلًا فرض کنید اهانت به رهبرى کردند، باز هم باید صبر و سکوت کنید. اگر عکس مرا هم آتش زدند و یا پاره کردند، باید سکوت کنید.

نیرویتان را براى آن روزى که کشور به آن نیازمند است، براى آن روزى که نیروى جوان و مؤمن و حزب‏اللّهى باید در مقابله‏ با دشمن بایستد، حفظ کنید، و الّا حالا فرض کنیم یک جوان، یا یک دانشجوى فریب‏خورده‏اى هم حرفى زد و کارى کرد؛ چه اشکالى دارد؟ من از او صرف‏نظر مى‏کنم.»

حضرت امام خامنه‎ای(دامت عزّه) در 4 مرداد 1378 در دیدار جمعی از دانشجویان مجروح در کوی دانشگاه تهران نیز به ایراد سخنانی پرداختند که در ذیل به گوشه‏های از آن اشاره می‌شود:

«انسان باید خودش را از لحاظ روحى، مستحکم و قوى کند و خود را براى مواجهه با حوادث گوناگون زندگى آماده سازد. این چگونه مى‏شود؟ چطور مى‏شود آدم خودش را مستحکم کند؟ طبیعى است که انسان براى برخوردهاى مادّى، جسم خودش را مستحکم مى‏کند؛ براى برخورد با حوادثى که یک‏طَرَفى در روح انسان دارند، آدم بایستى چه کند؟ من گمانم این است که آدم باید ایمان خودش را تقویت کند. انسان باید ایمان خودش را به یک نقطه‏ اساسى، اطمینان‏بخش و امنیت‏بخش محکم کند. وقتى‏که این ایمان بود، انسان در هیچ مرحله‏اى از مراحل زندگیش دچار یأس نمى‏شود. توجه مى‏کنید؟ اصلًا آن چیزى که انسان را نابود مى‏کند، یأس است. این است که انسان دیگر نمى‏تواند قدم از قدم بردارد».

«ما کارى کنیم که این جوان دانشجو به ‏خاطر آن عمل مغرضانه، یا جاهلانه، از دین برنگردد. آن مطلبى که من و شما باید واقعاً در این‌جا احساس کنیم، این است. بله؛ نگذارید از دین برگردد؛ چون این‏طور برگشتن از دین، تلخ‏ترین‏هاست. من یک وقت‌هایى در سخنرانی‌ها، مثال‌هایى براى این قضیه زده‏ام؛ اگر وقت دیگرى آمدید، یادم بیاورید تا داستانى را که مولوى براى رماندن کسى از دین، با همین شیوه‏ یا حسین و یا زهرا نقل مى‏کند، براى شما بگویم. این یک شیوه براى رماندن از دین است. معلوم مى‏شود از زمان مولوى و این‏ها هم از این چیزها بوده است! حالا بعضیها عمداً مى‏کنند؛ آن‏وقت غیر عمدى آن بوده است. حالا شما که جوان مؤمن صالح نورانى هستید، تکلیف شما در مقابل آن‏ها چیست؟ این است که نگذارید از دین برمند. بالاخره یکى از این طریق، افراد را از دین مى‏رماند؛ شما که نقطه‏ مقابل آن فکر مى‏کنید، نباید بگذارید. از خدا توفیق بخواهید، خدا هم به شما توفیق مى‏دهد.»

معظم له در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ تهران در 8 مرداد 1378 بار دیگر دانشجویان را به وظیفه‏ خطیر خویش آگاه ساخته و لزوم دشمن‎شناسی را برای این قشر فعّال و تأثیرگذار در آینده‎ کشور، تبیین می‎کنند:

* توده‏ دانشجویان، مؤمن، هوشیار، رشید و آگاهند

مقام معظم رهبری با اشاره به هوشیاری دانشجویان در مقابل اعمال دشمنان اظهار داشتند: «خودشان گفتند، خودشان هم کیف کردند که دانشجویان با نظام مخالفند و اسلام را قبول ندارند! کدام دانشجویان؟ بله؛ ممکن است چهار نفر از نوکران و مزدوران شما در گوشه‏اى باشند و پسران یا دختران آن‏ها هم دانشجو باشند البته معلوم هم نیست این‏طور باشد؛ اما حالا به فرض چهار نفر هم پیدا شدند ولى توده‏ دانشجویان، مؤمن و هوشیار و رشید و آگاهند. دیدید بااینکه احساساتشان جریحه‏دار شده بود قضیه‏ کوى دانشگاه، حقیقتاً دانشجویان را عصبانى و ناراحت کرده بود تا دیدند دشمن مى‏خواهد استفاده کند، اعلان‏کردند و گفتند ما نیستیم».

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه دانشجویان در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشته‌اند، فرمودند: « دانشجویان ما فرزندان ما هستند؛ فرزندان شما که نیستند؛ بچه‏ همین خانواده‏اند. بچه‏ این خانواده، حتّى اگر بچه‏ تُخس هم باشد، وقتى‏که ببیند دشمن به خانه حمله کرد، مى‏رود سینه سپر مى‏کند. حتّى آن تُخس‏ها گاهى بهتر هم سینه سپر مى‏کنند! بچه‏ خانواده، خودش را در دفاعِ مقدّس نشان داد.

شما ببینید از همین دانشگاه تهران و از دانشگاه‌هاى دیگر تهران و سایر نقاط کشور، چقدر دانشجو به جبهه رفت؛ چقدر دانشجو شهید شد. طبقه‏ اوّلى که سپاه پاسداران را تشکیل دادند، اغلب همین دانشجویان بودند. طبقه‏ اوّلى که جهاد سازندگى را تشکیل دادند، همین دانشجویان بودند. الآن کارهاى مهمّ علمى نظام را همین دانشجویان به صورت عملى و تجربى در آزمایشگاه‏هاى دانشگاه‎ها انجام مى‏دهند. چه فکر کردید درباره‏ دانشجویان ما؟!».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه دشمن بر روی دانشجویان تمرکز کرده است و این دانشجویان هستند که باید هوشیار باشند، فرمودند: «دانشجویان عزیز! ببینید که دشمن در محاسباتِ خود عنصر دانشجو را وارد مى‏کند. البته از مدّتى پیش وارد کرده است؛ اما حالا دشمن به صورت عملى مى‏خواهد با عنصر دانشجو، بازى کند. هوشیارى شما، آگاهى شما، ایمان شما و دقّت نظر شما باید دشمن را ناکام کند. هرچه مى‏توانید، در موضع یک انسان آگاه و هوشیار عمل کنید. مملکت متعلّق به شماست، نگذارید این کشور، این منابع، این قدرت عظیم و این منطقه‏ حسّاس به دست دشمن بیفتد. خودتان را آماده کنید.»

اینک در زمان کنونی، پس از گذشت بیش از سی و پنج سال از انقلاب، و با مرور انتظارات و توقعّات ولی امر مسلمین جهان؛ حضرت آیت الله خامنه‎ای(مدّظله‏العالی) از قشر دانشجو، می‏توان این مطلب را به یقین بیان کرد که از منظر معظّم له، دانشجوی تراز انقلاب، مسئول اصلی سازندگی فکری و بنیادین نظام مقدّس جمهوری اسلامی؛ پایه و ستون انقلاب در فردای کشور؛ پیشقراول توسعه و حرکت اساسی کشور؛ آگاه به نقش زنده‌ خویش در حرکت انقلابی و پیشبرد آن؛ دارای وظیفه‏ رهایی کشور از وابستگی به بیگانگان در زمینه‏ علم و فناوری؛ متعهّد به آرمان‏های اصیل دانشجویی (علم، عدالتخواهی و آزاداندیشی) است.

ایشان ویژگی دانشجویان را چنین عنوان می‌کنند که گره‎گشای دوره‏های سخت و محنت‎های بزرگ؛ پیشرو در تغییر فضا با ورود، تحرّک، گرایش، استنباط و فهم خویش در چارچوب نهضت اسلامی؛ دارای قدرت درک و تحلیل سیاسی درست، صحیح، منطقی و مطابق با نظام متقن اسلامی؛ مروّج روحیه و فرهنگ اسلامی و مقابله‏کننده با اشاعه‎ افکار فاسد؛ دارای جهت حرکت ضدیّت با سلطه‏گران و دشمنی با جهان‏خواران؛ حسّاس نسبت به دین، انقلاب، کشور و استقلال ملّی در کنار اهمیّت دادن حداکثری به تحقیق و علم و دانش است.

لذا بسیار شایسته است که در تمامی عرصه‌ها و ابتلائات غبارآلود و فتنه‏انگیز، تمامی جامعه‏ دانشجویی کشور، با علم به تکلیف خویش و نیز انتظارات رهبر فرزانه‏ انقلاب از ایشان، به رصد اندیشمندانه‏ اوضاع و احوال پرداخته و با کمال تأنی و تأمّل، به تکلیف خطیر خویش در پیشبرد اهداف عالیّه‏ نظام مقدّس جمهوری اسلامی جامه‏ عمل بپوشانند.

از جانبی مسئولین و متولیّان امر نیز باید با مراقبت، مجاهدت و بصیرت بیش از پیش خویش، از هر گونه سیاست زدگی در محیط سالم و علمی دانشگاه‎ها جدّاً اجتناب ورزیده و خدای ناکرده محیط علمی را به جولانگاه مسائل سیاسی و حاشیه‏ای تبدیل نکنند، چرا که هر گونه اقدام عمدی و یا سهوی در این زمینه، راه را برای عقبگرد جهش شایان ذکر علمی کشور، و پی‎ریزی مقدمّات 18 تیری دیگر فراهم خواهد کرد  که در این صورت، اقیانوس خشم امّت بصیر و انقلابی ایران اسلامی، تمامی بدخواهان را به سزای عمل خویش خواهد رسانید.

منبع: پایگاه سربازان گمنام امام زمان عج و خبرگزاری فارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۳ ، ۱۹:۳۰
منصور محمد زاده «ممل زاده»

                 

                       از سمت راست ابراهیم ولایتی ، امیر وفایی فر،   فرمانده شهید غلامعلی زابلی ، رحیم کردونی                  

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۳ ، ۱۶:۵۴
منصور محمد زاده «ممل زاده»

                     

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR محورهای اصلی تحلیل وقایع منطقه را از بیانات رهبر انقلاب اسلامی استخراج و در متن و جدول زیر منتشر می‌کند.

 

۱- دشمن اصلی را بشناسید
سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب

*امروز یک عده‌اى در بخشهاى مختلف دنیاى اسلام به‌نام گروه‌هاى تکفیرى و وهابى و سَلَفى، علیه ایران، علیه شیعه، علیه تشیع، دارند تلاش میکنند، کارهاى بدى میکنند، کارهاى زشتى میکنند؛ اما اینها دشمنهاى اصلى نیستند؛ این را همه بدانند. دشمنى میکنند، حماقت میکنند اما دشمن اصلى، آن کسى است که اینها را تحریک میکند، آن کسى است که پول در اختیارشان میگذارد، آن کسى است که وقتى انگیزه‌ى آنها اندکى ضعیف شد، با وسایل گوناگون آنها را انگیزه‌دار میکند؛ دشمن اصلى، آن کسى است که تخم شکاف و اختلاف را بین آن گروه نادان و جاهل، و ملت مظلوم ایران مى‌افشاند؛ اینها آن دست پنهانِ سرویس‌هاى امنیتى و اطلاعاتى است. ۱۳۹۳/۳/۱۴
*انسان دستهاى دشمن را میتواند ببیند؛ باید باور کرد که دست خبیث سرویس‌هاى امنیّتى و جاسوسى رژیمهاى دشمن اسلام در ایجاد این‌جور قضایا و این‌جور بلواها براى مسلمانها - حالا یا مستقیم یا غیر مستقیم - نقش حتمى دارند؛ آنها هستند که دارند صحنه‌گردانى میکنند، کمااینکه انسان مشاهده میکند؛ نشانه‌ها و دلایل آنها هم آشکار است. ۱۳۹۳/۴/۸


 ۲- تاکتیک‌های دشمن چیست؟
*الف) ایجاد اختلافات قومی و مذهبی

امروز در دنیا دشمنانى به‌صورت علنى با اسلام مقابله میکنند؛ مقابله‌ى آنها در درجه‌ى اول با ایجاد اختلاف است. عمیق‌ترین اختلافها و خطرناک‌ترین اختلافها، اختلافهاى عقیدتى و ایمانى است. امروز در دنیا، تحریکات ایمانى و عقیدتى براى به جان هم انداختن مسلمانان، به‌وسیله‌ى دستهاى استکبارى انجام میگیرد. یک عده‌اى، عده‌اى را تکفیر میکنند؛ عده‌اى علیه عده‌ى دیگرى شمشیر میکشند؛ برادران به جاى همکارى با یکدیگر و گذاشتن دست در دست یکدیگر، علیه برادران دست در دست دشمنان میگذارند! جنگ شیعه و سنى به راه مى‌اندازند و تحریکات قومى و طائفى را لحظه به لحظه افزایش میدهند. ۱۳۹۳/۳/۶

 *ب) راه‌اندازی جنگ نیابتی

سیاست دشمنان اسلام این است که در کشورهاى اسلامى در میان جوامع اسلامى و در امّت اسلامى برادرکشى و جنگ داخلى را به نیابت از خودشان به‌راه بیندازند؛ خودشان کنار بنشینند و شاهد این باشند که ما به جان هم افتادیم. خب، اینجا باید دشمن را شناخت، باید توطئه‌ى دشمن را فهمید، این کمبود دنیاى اسلام است. در میان امّت اسلامى کسانى هستند که براى مقابله‌ى با برادران مسلمان خودشان با دشمنان اسلام دست‌به‌دست میدهند؛ امروز ما این را داریم؛ به شیطان نزدیک میشوند براى اینکه با برادران مسلمان خودشان بجنگند و مبارزه کنند و مقابله کنند؛ امروز کسانى هستند که حاضرند با رژیم صهیونیستى همکارى کنند، براى اینکه برادر مسلمان خودشان را به خاک بیندازند. اِنَّهُمُ اتَّخَذوا الشَّیطینَ اَولِیاءَ مِن دُونِ الله وَ یَحسَبُونَ اَنَّهُم مُهتَدُون؛ با شیطان میسازند، دست‌به‌دست هم میدهند و گمان باطلشان این است که در راه هدایت دارند قدم برمیدارند. ۱۳۹۳/۳/۱۳

*ج) ساخت بدیل‌های دروغین از اسلام

آنچه دیده میشود در دنیاى اسلام این است که به نام اسلام، دشمنان اسلام در پوشش اسلام با اسلام مقابله میکنند؛ همان تعبیرى که امام بزرگوار ما (رضوان الله تعالى علیه) فرمود: اسلام آمریکایى، در مقابل اسلام ناب محمّدى. اسلام آمریکایى، اسلامى است که با طاغوت میسازد، با صهیونیسم میسازد، در خدمت هدفهاى آمریکا قرار میگیرد، ظاهر آن هم اسلام است، اسم آن هم اسلام است، شاید بعضى از مراسم اسلامى را هم انجام میدهند؛ اگرچه آن‌طورى که انسان میشنود - حالا ما اطّلاع خیلى دقیقى نداریم - این کسانى که به نام اسلام، با شکل تعصّب‌آمیزى در برخى از کشورها - اخیراً در عراق و قبلاً در برخى از جاهاى دیگر - ظهور و بُروز پیدا کردند، خیلى هم پابند به احکام و شرایع دینى و وظایف دینىِ شخصى هم نیستند؛ امّا آنچه مسلّم است، در جهت کلّى قطعاً ۱۸۰ درجه در جهت مخالف اسلام حرکت میکنند. اسلام همراهى با دشمنان دین را، ولایت دشمنان دین را، ولایت مستکبرین را جزو چیزهایى دانسته است که مؤمن باید از آن بر کنار باشد؛ اَلَّذینَ ءامَنُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ‌الله وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ الطّاغُوت؛ اگر شما با نام اسلام، در راه طاغوت حرکت میکنید، کشف بکنید  که این اسلام، اسلام درست و حسابى‌اى نیست، اسلام واقعى نیست، یک‌جاى کار عیب دارد؛ امروز این‌جور است. ۱۳۹۳/۴/۸

 ۳- هدف دشمن از این قضایا چیست؟
*مخفی نگه‌داشتن مشکلات خود

- امروز در دنیاى اسلام براى اینکه دستگاه‌هاى استکبارى به هدفهاى استکبارى خودشان برسند، براى اینکه مشکلات خودشان را پوشیده و مخفى نگه دارند، در میان مسلمانان اختلاف ایجاد میکنند؛ شیعه‌هراسى به‌وجود مى‌آورند، ایران‌هراسى به‌وجود مى‌آورند، براى اینکه رژیم غاصب صهیونیستى را محفوظ نگه‌دارند، براى اینکه تضادهایى که سیاستهاى استکبارى را در این منطقه به شکست کشانده است، به‌نحوى حل کنند؛ راه آن را در این مى‌بینند که  بین مسلمانها اختلاف بیندازند۱۳۹۳/۳/۶
*مقابله با روی کار آمدن نظام‌های مردم‌سالار
- هدف اصلی از قضایای اخیر در عراق، محروم کردن مردم این کشور از دستاوردهایی است که علیرغم حضور و دخالت آمریکا بدست آورده اند، که مهمترین آن، حاکمیت نظام مردم‌سالاری است. آمریکا از روال کنونی در عراق یعنی برگزاری انتخاباتی با مشارکت خوب مردم و تعیین گزینه‌های مورد اعتماد مردم، راضی نیست زیرا آمریکا به دنبال آن است که عراق تحت سلطه قرار گیرد و افراد گوش به فرمان آمریکا، حاکم باشند. ۱۳۹۳/۴/۱

*جلوگیری از بیداری اسلامی

*سعى شد از سوى دشمنان اسلام که این بیدارى را سرکوب کنند - و یک جاهایى هم سرکوب کردند - اما بیدارى اسلامى سرکوب شدنى نیست. پرچم اعتزاز به اسلام بلند شده است، برافراشته شده است؛ احساس هویت اسلامى امروز در مسلمانان، در هر نقطه‌ى عالم، نیرومند شده است و نیرومند خواهد شد. ۱۳۹۳/۳/۶

*ما در دوره‌هاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و قبل از بیدارى اسلامى، دنیاى اسلام را در حال غفلت میدیدیم؛ امروز دنیاى اسلام در حال آگاهى است. حوادثى هم که در دنیاى اسلام رخ میدهد، به کمک آگاهى امّت اسلامى مى‌آید؛ ما را آگاه‌تر میکند، روشن‌تر میکند، وظایف ما را براى ما مشخّص‌تر میکند. دشمنان اسلام از این بصیرت مؤمنین و امّت اسلامى بیمناکند؛ ما این بصیرت را باید روزبه‌روز تقویت بکنیم؛ اوّلین مرحله همین است که این چالشها را بشناسیم. ۱۳۹۳/۴/۸

 ۴-بازیگران جنگ چه کسانی هستند؟
*جنگ دلبستگان به غرب با طرفداران استقلال کشورها

*در عراق، دنباله‌ها و تفاله‌های رژیم صدام به همراه عده‌ای انسان‌های «غافل، جاهل و دور از فهم و معنویت»، دست به جنایت می‌زنند و دشمنان این حوادث را جنگ شیعه و سنی می‌نامند اما این فقط یک آرزوست. آنها به دروغ حوادث عراق را جنگ شیعه و سنی می‌نامند اما این جنگ، جنگ تروریسم با مخالفان تروریسم، جنگ دلبستگان به اهداف امریکا و غرب با طرفداران استقلال ملتها و جنگ انسانیت با بربریت و وحشیگری است. ملتها باید هوشیارانه این تحرکات را زیرنظر داشته باشند و بدانند دشمن برای از بین بردن استقلال و عزت مسلمانان، از هیچ کاری ابا ندارد. ۱۳۹۳/۴/۷

*عوامل اصلی فتنه در عراق، با سنی‌های مؤمن و معتقد به استقلال عراق همان اندازه خصومت دارند که با شیعه دشمن هستند. دعوای اصلی در عراق میان کسانی است که میخواهند عراق به اردوگاه آمریکا ملحق شود و کسانی که خواهان استقلال عراق هستند. ۱۳۹۳/۴/۱

۵- راهکار برون‌رفت از این وضعیت چیست؟
*خردورزی، بصیرت، اتحاد

دنیاى اسلام امروز احتیاج دارد به روى آوردن به اندیشه، روى آوردن به فکر، عادت کردن به اندیشیدن، مسائل را درست فهمیدن، درست تحلیل کردن. دنیاى اسلام امروز احتیاج دارد به شناختن حقیقى جبهه‌ى دشمن امت اسلامى؛ دشمنانمان را بشناسیم، دوستانمان را بشناسیم. گاهى دیده شده است که مجموعه‌اى از ما مسلمانها با دشمنان خودمان همدست شدیم براى زدن دوستان خود، براى زدن برادران خود! خب، این به ما لطمه میزند، این امت اسلامى را دچار آشفتگى میکند، دچار ضعف میکند؛ این ناشى از نداشتن بصیرت است. امروز دنیاى اسلام به این بصیرت احتیاج دارد، به این تدبر و اندیشه احتیاج دارد، به اثاره‌ى دفائن عقول احتیاج دارد: وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول. نیاز مهم دیگر دنیاى اسلام اتحاد است؛ باید از اختلافات جزئى، اختلافات سلیقه‌اى، اختلافات عقیدتى عبور کرد و امت واحده تشکیل داد: اِنَ هذِهِ اُمَتُکُم اُمَةً وَحِدَةً وَ اَنَا رَبُکُم فَاعبُدون؛ خداى متعال این‌جور میفرماید. اعتقاد به قرآن، اعتقاد به پیامبر، اعتقاد به خداى واحد، اعتقاد به کعبه‌ى واحد و قبله‌ى واحد، درمقابل‌داشتنِ جبهه‌ى واحد دشمن، اینها کافى نیست براى اتحاد دنیاى اسلام؟ ۱۳۹۳/۳/۶

*مردم‌سالاری اسلامی

مردم‌سالاری اسلامی به عنوان نسخه‌ای شفابخش و بی‌بدیل، یکی از راه‌های اساسی مقابله با دشمنان است.۱۳۹۳/۴/۷

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۳ ، ۱۳:۲۸
منصور محمد زاده «ممل زاده»

http://media3.afsaran.ir/siRDgBEG_506.jpg

در اوایل رهبری امام خامنه ای مدظله ، آیت الله شهید سیدعباس موسوی (دبیرکل سابق حزب الله لبنان)برای دیدار با رهبری و عرض تسلیت به پسر امام، مرحوم حجت الاسلام  سیداحمدآقا خمینی به ایران می آیند.

 بعد با آسیداحمد آقا ملاقات میکند و به ایشان تسلیت میگویند و بعد یک روایت به ایشان میگوید که مضمونش این است که پیامبر اسلام به حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

که در آخرالزمان یکی از فرزندان من که همنام پیامبر بنی اسرائیل است بنام روح الله به حق قیام میکند و ظالم از کشورش بیرون میکند و حکومت تشکیل میدهد و بعد از او فرزند دیگر من از اهل خراسان که همنام علی است صاحب حکومت میشود و در دست راستش خللی وارد میشود و پرچم را به صاحب امر میدهد...

 

اللهم عجل لولیک الفرج  

 

تا سید عباس این روایت را به آسیداحمدآقا گفت. آسیداحمدآقا گفت:

حالا شما این را گفتید. منم یک چیز به شما بگویم که وقتی روز ششم تیر آقای خامنه ای ترور شد. به من گفتند که این خبر را به امام بدهید. من ترسیدم که خبر را بگویم برای قلب امام مشکلی پیش بیاید لذا نگفتم. باز بعد از مدتی با ترس رفتم پیش امام. 

تا امام مرا دید فرمود: فکر میکنید که من خبر ندارم چه اتفاقی افتاده است.

بعد امام به من فرمود که دست راست آقای خامنه ای چی شد؟

منم گفتم که دست راست ایشان دیگر کار نمیکند و عصب دستشان از کار افتاده است

بعد از اینکه این حرف را زدم ناگهان دیدم امام رو به قبله ایستاد و سه بار فرمود: الحمدلله

من تعجب کردم که چرا امام این را گفت و اظهار ناراحتی یا چیزی نگفتند و من این ماجرا را نمیدانستم تا موقعی که حدیثی که شما گفتید خواندم و فهمیدم که منظور امام چی بود.

منبع:http://www.montazeranezohour.ir/post/2515

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۷:۱۹
منصور محمد زاده «ممل زاده»

قطعه‌ای از بهشت

ماه رمضان در هر سال، قطعه‌ای از بهشت است که خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما، آن را وارد می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که خودمان را بر سر این سفره الهی در این ماه، وارد بهشت کنیم. بعضی همان سی روز را وارد بهشت می‌شوند. بعضی به برکت آن سی روز، همه سال را و بعضی همه عمر را. بعضی هم از کنار آن، غافل عبور می‌کنند که مایه تأسف و خسران است. حالا برای خودشان که هیچ، هر کس که ببیند این موجود انسانی، با این همه استعداد و توانایی عروج و تکامل، از چنین سفره با عظمتی استفاده نکند، حق دارد که متأسف شود. این ماه رمضان است. ماه ضیافت الله است. ماه لیلة القدر است.

درهای آسمان، درهای بهشت

در روایت داریم که درهای آسمان در ماه رمضان گشوده است؛ یعنی رابطه قلبی انسان با خدا در این ماه آسان‌تر از همیشه است. در روایت داریم که درهای بهشت در ماه رمضان گشوده است؛ یعنی به برکت روزه و توجه و خشوعی که لازمه روزه است، فرصت و توفیق کار نیک برای انسان وجود دارد. البته فرصت به معنای تحقق آنچه انسان از آن فرصت جستجو می‌کند، نیست؛ اراده و دنبال‌گیری و خواست و حرکت ما را لازم دارد. در هر حال این فرصت وجود دارد و ما می‌توانیم از آن بهره ببریم و استفاده کنیم.

  20/08/1381.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۷:۱۷
منصور محمد زاده «ممل زاده»

                                              

1.سید قدس سره در (اقبال) از کتاب (بشارة المصطفى لشیعة المرتضى ) با استناد آن به ((حسن بن على بن فضال )) از امام رضا از پدرانش ، از امیرالمؤ منین - درود و سلام بر آنان - روایت نموده که حضرت فرمودند: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روزى براى ما سخنرانى نمود و فرمود:

((مردم ! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزدیک است ؛ ماهى که نزد خدا برترین ماه ها، روزهایش برترین روزها، شبهایش بهترین شبها و ساعتهاى آن بهترین ساعتهاست ؛ ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده و شما را در این ماه از کسانى قرار داده اند که شایسته کرامت خدا هستند. نفس کشیدن شما در آن تسبیح و خوابیدنتان در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعاى شما در آن مستجاب است . پس با نیتهایى راست، و دلهایى پاک از خدا بخواهید شما را موفق به روزه آن ، و خواندن کتابش نماید. بدبخت کسى است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.

با تشنگى و گرسنگى خود در آن ، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید؛ بزرگان خود را در آن احترام کنید؛ کوچکترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم بجا آورید. زبانهاى خود را حف0کرده ، دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوشهاى خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست ، نگهدارید. با یتیمان مردم مهربانى کنید تا با یتیمان شما مهربانى شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه کنید. هنگام نماز دستهایتان را با دعا بطرف بالا بلند کنید؛ زیرا این وقت بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه کرده و هنگامى که از او بخواهند و با او مناجات نمایند، جواب آنان را مى دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبیک مى گوید. و اگر دعا کنند، دعایشان را مستجاب مى کند.

مردم! شما زندانى اعمال خود مى باشید، با استغفار خود را آزاد کنید. پشتهایتان از گناه سنگین است با طولانى نمودن سجده هاى خود آن را سبک نمایید. بدانید خداوند به عزت خود سوگند خورده است که سجده کنندگان و نمازگزاران را عذاب نکند و در روزى که مردم براى پروردگار جهانیان بر مى خیزند، آنان را با آتش نترساند.

مردم ! کسى که به مؤمن روزه دارى افطار بدهد، ثواب آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته خود را دارد. عرض کردند: رسول خدا! همه ما نمى توانیم این کار را انجام دهیم . حضرت (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: از آتش بپرهیزید، گر چه با نیم دانه خرمایى . از آتش بپرهیزید گر چه با جرعه آبى .

مردم ! هر کدام از شما که اخلاق خود را در این ماه اصلاح کند، روزى که در صراط پاها مى لغزد، جوازى بر صراط خواهد داشت . و هر کدام از شما که بر بنده و کنیز خود آسان بگیرد، خداوند در حساب بر او آسان خواهد گرفت ؛ و کسى که شر خود را در آن باز دارد، خداوند در روزى که او را ببیند غضب خود را از او باز مى دارد. کسى که یتیمى را بزرگ بدارد، خداوند در روزى که او را ببیند او را بزرگ خواهد داشت ؛ و کسى که در این ماه صله رحم کند، خداوند روزى که او را ببیند او را به رحمت خود وصل مى کند. کسى که در آن قطع رحم کند، خداوند روزى که او را مى بیند رحمت خود را از او قطع خواهد نمود. و کسى که یک نماز مستحبى بخواند خداوند براى او خلاصیى از آتش مى نویسد. و کسى که عمل واجبى انجام دهد ثواب کسى که هفتاد واجب را در ماهى غیر از این ماه انجام دهد، خواهد داشت . و کسى که در این ماه زیاد بر من صلوات بفرستد، روزى که ترازوها سبک است ، خداوند ترازوى او را سنگین مى نماید. و کسى که یک آیه از قرآن بخواند، مانند پاداش کسى که قرآن را در ماهى غیر از این ماه ختم کند، خواهد داشت .

مردم ! درهاى بهشت در این ماه باز است ، از پروردگار خود بخواهید آن را به روى شما نبندد؛ درهاى جهنم نیز بسته است از پروردگار خود بخواهید آن را به روى شما باز نکند؛ شیاطین هم در زنجیرند، از پروردگار خود بخواهید آنان را بر شما مسلط نکند.

امیرالمؤمنین (علیه السلام ) فرمود: برخاستم و عرض کردم یا رسول خدا! برترین اعمال در این ماه چیست ؟ فرمودند: اباالحسن ! برترین اعمال در این ماه دورى گزیدن از حرام هاى خداى عزیز و بزرگ است . سپس گریه کرد. عرض کردم چرا گریه مى کنى رسول خدا؟ فرمود: على ! بخاطر حلال شمردن تو در این ماه است ؛ گویا با تو هستم و تو براى پروردگارت نماز مى خوانى و بدبخت ترین اولین و آخرین ، همانند ((پى کننده شتر ثمود)) ضربه اى به جلو سرت مى زند که موى صورتت با آنان رنگین مى شود.

امیرالمؤمنین (علیه السلام ) فرمود: عرض کردم : رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )! آیا در آن حال دینم سالم است ؟ فرمود: آرى دینت سالم است . سپس فرمود: على ! کسى که تو را بکشد مرا کشته و کسى که با تو دشمنى کند با من دشمنى نموده و کسى که به تو ناسزا بگوید، به من ناسزا گفته ، زیرا تو مانند نفس من هستى روح تو از روح من و سرشت تو از سرشت من است ؛ خداى عزیز و بزرگ مرا آفرید؛ تو را نیز آفرید و مرا برگزید! و تو را؛ من را براى پیامبرى انتخاب نمود و تو را براى امامت اختیار کرد.

بنابراین کسى که امامت تو را انکار کند پیامبرى من را انکار کرده . على ! تو وصى من ، پدر فرزندانم ، همسر دخترم و جانشین من در میان امتم در زندگى من و بعد از مرگ من هستى . امر تو امر من و نهى تو نهى من است . به کسى که مرا به پیامبرى برانگیخته و مرا بهترین مردم قرار داد، قسم مى خورم که تو حجت خدا بر خلق او و امین او بر رازش ، و جانشین او در میان بندگانش مى باشى .))

2. از رساترین بشارتهایى که درباره ماه رمضان وارد شده ، نفرین پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) بر کسى که در آن آمرزیده نشود، مى باشد، آنجا که فرمود: ((کسى که ماه رمضان را بگذراند و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.)) زیرا این نفرین با توجه به این که او به پیامبرى برانگیخته شد تا رحمتى براى جهانیان باشد، مژده بزرگى براى گستردگى رحمت و عمومى بودن آمرزش در این ماه مى باشد. و اگر غیر از این بود - با توجه به این که رحمتى براى جهانیان است - مسلمانى را، گر چه گناهکار باشد، نفرین نمى کرد.

3. از مهمترین روایاتى که در این مورد وارد شده روایات زیادى است که درباره زنجیر شدن شیاطین متمرد، باز شدن درهاى بهشت ، گشودن درهاى رحمت ، بسته شدن درهاى آتش ، ایستادن خداوند در مقابل دشمنان جنّى و صداى منادى خدا از اول ماه تا آخر آن وارد شده است ؛ چیزى که مانند آن در هیچ ماهى نیامده است . زیرا در مورد سایر ماه ها وارد شده که فقط در ثلث آخر شب چنین منادیى ندا مى کند مگر در شب جمعه که از اول شب تا صبح این منادى ندا مى کند و همینطور در ماه رجب ؛ ولى در ماه رمضان این ندا از ماه آخر آن و تمام شبها و روزهایش ‍ وارد شده است .

منبع: المراقبات

مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکى تبریزى(ره)

مترجم : ابراهیم محدث بندرویگى

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۳ ، ۰۰:۵۲
منصور محمد زاده «ممل زاده»

 

شهید حسین غلام کبیری

 

این روزها که تب کنکور همه جوانان عزیز کشور را فرا گرفته،این هم تصویر کارت ورود به جلسه آزمون کاردانی حسین...

روحمان با یادشان شاد

 

شهیدی که به آزمون ورودی دانشگاه نرسید اما در آزمون شهادت برگزیده و قبول شد...

منبع : وبلاگ اولین شهید فتنه 88 شهید حسین غلام کبیری ،ثامن تم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۳ ، ۱۲:۲۳
منصور محمد زاده «ممل زاده»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه سامانههای راکتی سطح به سطح محسوب میشود که برخی از تسلیحات ایرانی مانند سلاح راکتی فجر-5 با درخشش در دست رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین در آخرین حمله رژیم صهیونیستی به غزه شهرتی بیش از پیش یافتند.
 

پیشتر نیز انواع مختلف راکت‌های توپخانه‌ای کارامدی خود را در جنگ‌های متعدد دیگری نیز اثبات نموده‌اند به طوری که در کشورهایی که امکان دستیابی به پیشرفته‌ترین سلاح‌های غربی را نیز دارند همچنان راکت‌های کوچک و بردکوتاه تا بلند در حال استفاده و حتی توسعه است. لازم به ذکر است در این گزارش منظور از راکت‌های برد بلند یا برد کوتاه، بیانی مقایسه‌ای با یکدیگر بوده در حالی که دوربردترین راکت‌ها در مقایسه با موشک‌های بالستیک همانند شهاب-3، کوتاه‌برد محسوب می‌شوند.
 

این راکت‌ها در مقایسه با گلوله‌های توپ به دلایلی همچون یکپارچه بودن خرج پرتاب و محموله در یک بدنه، شلیک از پرتابگرهای چند لوله، امکان ایجاد حجم آتش با یک پرتابگر در فاصله زمانی کوتاه و وزن کمتر پرتابگر در مقایسه با توپ‌های کششی و خودکششی مزیت‌های ویژه خود را دارند. در این گزارش ضمن مروری بر راکت‌های مختلف ساخت ایران بیشتر به دو راکت کمتر شناخته شده فلق-1 و 2 نیز می‌پردازیم.
 

کوتاه‌بردترین راکت توپخانه‌ای ایران که از آن با نام‌های مختلف فجر-1 و حاصب یاد می‌شود 18 کیلوگرم جرم داشته و سرجنگی 7.9 کیلوگرمی خود را به برد 8.3 کیلومتر می‌رساند.
 

بیشترین سرعت این راکت 375 متر بر ثانیه بوده و با توجه به نداشتن بالک برای پایدار شدن تنها با بهره‌گیری از دوران با نرخ بسیار بالا حول محور طولی خود، پایدار می‌شود. بیشینه سرعت دورانی نمونه‌های خارجی مشابه این راکت 22هزار دور بر دقیقه معادل حدود 366 دور بر ثانیه است.
 

راکت فلق

شلیک راکت 107 میلیمتری از  پرتابگر 12 فروندی روی خودروی سفیر

این راکت در نیروهای مسلح ایران از پرتابگرهای مختلفی شلیک می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها پرتابگر 12 فروندی مستقر بر خودروهای راهکنشی و پرتابگر 11 فروندی مستقر بر قایق‌های تندرو است.

 

راکت فلق

پرتابگر 11 فروندی راکت 107 میلیمتری روی شناور تندرو سراج

 

راکت فلق

شلیک راکت 107 میلیمتری از پرتابگر 11 فروندی روی قایق هجومی شهاب

پس از کالیبر 107 میلیمتر انواع راکتهای 122 میلیمتری آرش قرار دارند. در گذشته مشخصات راکت‌های  آرش-1 تا 4 منتشر شده بود اما در آخرین اطلاعات منتشر شده این راکت‌ها در سه نوع معمولی، برد کاهش یافته و برد افزایش یافته معرفی شده‌اند که در این گزارش به همین اطلاعات استناد نموده‌ایم. به جز برد، در طول، وزن، سرعت و سرجنگی نیز بین این نمونه‌ها اختلاف وجود دارد که کاربرد آنها برای اهداف مختلف را توجیه می‌کند.
 

برد این راکت‌ها از 12 کیلومتر برای آرش بردکوتاه تا 40 کیلومتر برای آرش با برد افزایش یافته است. نمونه معمولی این خانواده نیز برد 21 کیلومتر دارد که مشابه نمونه‌های خارجی راکت‌های 122 میلیمتری است.
 

بیشینه سرعت این راکت‌ها نیز به ترتیب برد  آنها 530، 710 و 1100 متر بر ثانیه بوده و همگی آن‌ها قابلیت شلیک از پرتابگرهای معمولی راکت‌های 122 میلیمتری را دارند.
                                                                                                                                 
                                             راکت فلق

بارگذاری راکت 122 میلیمتری روی پرتابگر 40 فروندی

پرکاربردترین پرتابگر این راکت‌ها یک سامانه 40 لوله مستقر بر کامیون است. همچنین پرتابگر 8 لوله مستقر بر خودروی تاکتیکی نیز دیگر پرتابگر شناخته شده این سلاح بوده که در اختیار نیروهای حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه (تابستان 2006) علیه رژیم صهیونیستی بسیار مفید واقع شده است. تعدادی از شناورهای تندور دریایی نیز به پرتابگرهای 16 فروندی این راکت‌ها مجهز هستند.

راکت فلق

پرتابگر 8 فروندی راکت 122 میلیمتری

 

راکت فلق

شلیک راکت 122 میلیمتری از پرتابگر 16 فروندی دریایی

نمونه‌های خارجی مشابه نمونه پایه راکت آرش که برد 21 کیلومتر دارد در صورت شلیک با زاویه 50 درجه به ارتفاع پروازی 7500 متر می‌رسند که در این زمان سرعت آن در حدود 200 متر بر ثانیه است.
 

احتمالاً این مشخصات پروازی سبب شده تا از این راکت در قالب پرتابگر 8 فروندی رعد با مأموریت ضد بالگرد در کنار مأموریت عادی استفاده شود. این راکت‌ها از قیمت تمام شده بسیار پائینی برخوردار بوده و امکان تجهیز به فیوزهایی غیر از فیوز استاندارد ضربه‌ای را نیز دارند.
 

خانواده راکت‌های فجر علاوه بر فجر-1 با کالیبر 107 میلیمتر که معرفی گردید شامل چند عضو دیگر نیز است. فجر-2، فجر-3، فجر-5 و فجر-5 دو مرحله‌ای سایر راکت‌های توپخانه‌ای ایرانی از خانواده فجر هستند. این راکت‌ها بزرگتر، دوربردتر و مخرب‌تر از راکت‌های فجر-1 و آرش بوده و از پرتابگرهای 12تایی برای فجر-2 و 3، 4 تایی برای فجر-5 و تک فروندی برای فجر-5 دو مرحله‌ای شلیک می‌شوند.
 

راکت فجر-3 یک پرتابه تک مرحله با کالیبر 240 میلیمتر، طول 5.2 متر و جرم 407 کیلوگرم بوده و به برد 43 کیلومتر می‌رسد. سرجنگی 85 کیلوگرمی این سلاح قدرت تخریبی خوبی برای انهدام اهدافی چون مراکز فرماندهی و پشتیبانی، مراکز تجمع، پادگان‌ها، فرودگاه‌های نزدیک خطوط رزمی و سایر اهداف دارد.
 

این راکت‌ها در دمای 40- تا 50+ کار می‌کنند و به حداکثر سرعت 930 متر بر ثانیه می‌رسند. عمر انبارداری این راکت 15 سال است.
خودروی حامل پرتابگر 12تایی این راکت یک کامیون 15تنی بوده و تا 57+ درجه به بالا و حدود 90 درجه به طرفین قابلیت حرکت دادن پرتابگر را دارد. به گزارش مشرق، این پرتابگرها با تحرک بالا برای اجرای حجم آتش بالا و نسبتاً دقیق روی مواضع دشمن نقش مفیدی ایفا می‌کنند.

 راکت فلق

خودروی پرتابگر راکت فجر-3


تجهیز یگان‌های توپخانه‌ای به این راکت‌اندازها امکان پوشش منطقه‌ای نسبتاً وسیع را در مدت کوتاهی بوجود آورده و با توجه به سرعت مناسب خودروی حامل قدرت تحرک یگان‌های عملیاتی را به میزان زیادی افزایش داده و در عین حال آسیب‌پذیری واحدها در برابر آتش متقابل دشمن را کاهش می‌دهند.
 

فجر5 نوع دوربردتر و مؤثرتری از خانواده فجر بوده که راکتی با کالیبر 333 میلیمتر و جرم 907 کیلوگرم با جرم 175 برای سرجنگی است. این راکت 6485 میلیمتری در دمای 40- تا+50  کارکرده و به بیشترین برد 75 کیلومتر می‌رسد. خودروی پرتابگر این راکت از همان نوع مربوط به راکت فجر-3 است ولی با پرتابگر 4 لوله‌ای است که تا 57 درجه رو به بالا و 45 درجه به طرفین است.
 

راکت فلق

خودروی پرتابگر راکت فجر-5

 

نوع دو مرحله‌ای از فجر5 نیز 9.4 متر طول داشته، به صورت تک فروندی شلیک شده و پس از شتاب گرفتن توسط پیشران مرحله اول، این بخش جدا شده و پیشران مرحله دوم روشن می‌شود. گفتنی است پیشران مرحله اول این راکت قطر بیشتری نسبت به مرحله اصلی داشته و سرعت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد به طوری که این موشک در زمان 35 تا 45 ثانیه به بیشینه برد خود می‌رسد. این راکت به برد نهایی 180 تا 190 کیلومتر رسیده و ارتفاع اوج آن58  است.
 

راکت فلق

راکت فجر-5 دو مرحله‌ای

خودروهای حامل راکت‌های فجر-3 و فجر-5 مجهز به آنتن‌های مخابراتی نیز هستند که برای ایجاد شبکه‌ای از پرتابگرها و تشکیل یک آتشبار هماهنگ به کار گرفته می‌شود. با این راهکنش، تأثیر عملیاتی این سلاح‌ها بسیار بالاتر رفته و علاوه بر ایجاد یک حجم آتش گسترده و مخرب، ضریب اطمینان از تخریب کلی اهداف نیز بیشتر می‌شود.
 

همچنین برای توزیع بهتر حجم آتش بر بخش‌های مختلف یک منطقه و اجرای یک هدفگیری سریع و هماهنگ با دریافت داده‌ها از مجموعه فرماندهی نیز اتصال داده‌ای این پرتابگرها بسیار راهگشا است.
 

راکت فلق

شلیک راکت فجر-3 در یک رزمایش دریایی؛ آنتن مخابراتی روی پرتابگر راکت فجر-5

یکی از آخرین تغییرات مربوط به راکت 5، تجهیز آن به سامانه هدایت است که از محصول این پروژه با نام موشک فجر-5 یاد می‌شود. این سلاح در نمایشگاه اخیر دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه به نمایش در آمد.
 

راکت فلق

موشک فجر-5 در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه


هر چند مشخصاتی از آن اعلام نشده اما قطعاً افزودن یک سامانه هدایت به راکت سبب افزایش چشمگیر دقت آن در اصابت به هدف می‌شود. البته موشک فجر-5 مذکور فاقد بالک‌های پایدارسازهای مدور در انتهای بدنه بوده و 4 بالک کنترلی نزدیک به دماغه آن مشاهده می‌شود.
 

با توجه به ابعاد این بالک‌ها و عدم امکان تشخیص ساز و کار باز شدن آن‌ها به نظر می‌رسد این بالک‌ها ثابت بوده و بنا بر این امکان شلیک این موشک از پرتابگر فعلی تا حدودی قابل توجه خواهد بود.
 

راکت فلق

بالک‌های مدور باز شونده از دور بدنه که در راکت‌های آرش، فجر-2، 3 و 5 مشاهده می‌شود

یکی دیگر از سامانه‌های راکتی موجود در نیروهای مسلح که با تغییرات جدیدی در سال گذشته نمایش داده شد، سامانه راکتانداز فلق مستقر بر روی خودروی تاکتیکی است. «فلق» در اصل به معنی شکافتن چیزی و جدا کردن بعضی از بعضی دیگر است. هر چند خود راکتهای فلق سلاح‌های با سابقه‌ای بوده و چندان جدید محسوب نمیشوند، اما سامانه راکتانداز جدید فلق به بهبود کارایی عملیاتی آن‌ها کمک میکند.
 

راکت فلق

راکت فلق-1

راکتهای فلق پیکربندی مشابه راکت کوتاهبرد 107 میلیمتری دارند که شامل یک بدنه استوانهای و بدون بالک است. راکتهای دوربردتر مانند آرش و فجر-3 و 5 برای پایدارسازی علاوه بر دوران بدنه از بالکهای باز شونده در انتهای بدنه نیز بهره میبرند، اما در راکتهای فجر-1 و فلق-1 و2 با توجه به برد کم، تنها از دوران بدنه برای پایدارسازی پرتابه در پرواز استفاده میشود.
 
این نکته با توجه به شکل نامتقارن و زاویهدار خروجیهای پیشران فلق-2 بیشتر آشکار میشود.
 

راکت فلق

فلق-2

در جدول زیر دادههای منتشر شده رسمی توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح راجع به انواع اصلی راکتهای توپخانه‌ای تولید ایران ارائه شده است.

راکت فلق

همانطور که در جدول مشاهده میشود، راکتهای فلق در دو کالیبر 240 و 333 میلی‌متر ساخته شدهاند که مشابه کالیبر دو راکت فجر-3 و 5 است. از نظر طول بدنه، برد و سرعت دو نمونه فلق بین نمونههای کوتاهبرد دیگر یعنی فجر-1 و آرش بردکوتاه قرار میگیرند، اما میزان محموله انفجاری فلق-1 بیشتر از کل وزن آرش بردکوتاه است.
 

دو نمونه راکت فلق که به بردهای 10 و 10.8 کیلومتر میرسند 50 سانتیمتر اختلاف طول دارند که با در نظر گرفتن تغییر قطر آن‌ها اختلاف حجم داخلی پدید آمده، صرف حمل محموله جنگی و پیشران بزرگتر در فلق-2 شده است.
 

 

راکت فلق

پرتابگرهای سه فروندی فلق-1

هر دو نمونه راکتهای فلق دارای سرعت مافوق صوت هستند اما بیشترین سرعت فلق-2 با وجود پیشران بزرگتر به دلیل جرم و ابعاد بیشتر در حدود 85% سرعت بیشینه فلق-1 است. پیشران سوخت جامد دوپایه این راکتها به طور متوسط به ترتیب 1.3 و 1.85 ثانیه کار میکنند و بیشترین ارتفاع پرواز قابل دستیابی آن‌ها در زوایای شلیک خاص 3500 و 3200 متر است.
 

راکت فلق

شلیک فلق-2؛ پرتابگر سه فروندی مستقر بر کامیون

به طور کلی راکتهای توپخانهای پرکاربرد ایرانی از برد 8.3 تا 75 کیلومتر را پوشش میدهند و نمونه دو مرحلهای فجر-5 به برد 180 کیلومتر میرسد.
 

این راکتها در ردههای برد حدود 20 تا 40 کیلومتر دارای دو نمونه سرجنگی سبک و سنگین هستند و در رده برد 10 کیلومتر با در نظر گرفتن راکتهای فلق-1و2 خلأ قدرت تخریب بالا پر میشود. برای مثال، راکت فلق-2 قدرت تخریبی بین فجر-3 و 5 را در برد کوتاه در اختیار فرماندهان قرار میدهند.
 

به گزارش مشرق، سرجنگی 50 کیلوگرمی فلق-1 و 117 کیلوگرمی فلق-2 میتوانند به ترتیب شعاع تخریب دستکم 100 متر و 200 متر را برای این دو نمونه راکت ایجاد کنند و در نتیجه برای انهدام محل استقرار دشمن در خطوط مقدم، این راکتها کارایی بالایی دارند. همچنین مانند سایر راکتهای ایرانی امکان نصب فیوزهای مختلف روی این راکتها وجود دارد.
 

با توجه به اینکه بخش مهمی از خطای راکتها ناشی از پرتابگر آن‌ها است، ایجاد پرتابگر جدید برای راکتهای فلق روی خودروی تاکتیکی ممکن است به دلیل کاهش خطاهای ناشی از عملکرد پرتابگر هم باشد ضمن اینکه خودروی تاکتیکی حامل پرتابگرهای فلق-1 و 2 قبلاً برای استقرار تسلیحات دیگری مانند توپهای 23 میلیمتری پدافند هوایی نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و از قابلیتهای حرکتی بالایی در زمینهای ناهموار و مناطق عملیاتی برخوردار است.
 

راکت فلق

پرتابگر جدید و ترکیبی راکتهای فلق 1 و 2 مستقر بر خودروی راهکنشی

پرتابگرهای قبلی این راکتها قابلیت چرخش در دو زاویه برای اجرای هدفگیری را داشتند، اما از محدودههای حرکتی پرتابگر جدید روی خودروی تاکتیکی اطلاعی در دست نیست.
 

علاوه بر تحرک مناسبی که پرتابگر جدید برای راکتهای فلق ایجاد کرده بر خلاف قبل که تنها 3 فروند از یک نوع راکت روی یک وسیله نقلیه نصب میشد در پرتابگر جدید، دو فروند از هر دو نوع راکت فلق به کار گرفته شده است. این امر میتواند به افزایش انعطافپذیری عملیاتی متناسب با شرایط نبرد کمک نماید زیرا به تناسب ارزش هدف میتوان هر یک از دو نوع راکت را به کار گرفت.
 

به علاوه با استفاده از خودروی راهکنشی (تاکتیکی) امکان انتقال هوایی پرتابگر توسط هواپیماهای ترابری و بالگرد سنگین بیشتر شده و نیز امکان استقرار پرتابگر در نزدیکترین نقاط به خطوط دشمن و حتی تا حد توان، نفوذ به داخل محدوده آن برای پوشش دادن مناطق مد نظر نیز بالاتر است. به علاوه تحرک بالای پرتابگر به حفاظت از آن در برابر واکنش متقابل دشمن نیز کمک میکند.
 

راکتهای فلق با توجه به قدرت تخریب بسیار بالای خود -در مقایسه با فجر-1 و آرش کوتاهبرد- از گذشته در کاربردهای دریایی نیز مورد توجه بودهاند. پرتابگر 8 فروندی راکتهای فلق-1 نمونهای از سامانه پرتاب دریایی این راکت است. اما به نظر میرسد دیگر کاربرد دریایی این راکتهای قدرتمند در شناور بیسرنشین «یا مهدی» باشد.
 

راکت فلق

شناور بدون سرنشین یا مهدی و محفظه پرتاب راکت در جلوی آن

همانطور که در تصویر بالا دیده میشود پرتابگرهای سه فروندی این قایق تندرو با راکتهای فلق-1 یا 2 قابل تطبیق است. با توجه به استحکام شناورهای دریایی بزرگ و ناوهای دشمن، این راکتها با قدرت تخریب بالای خود میتوانند تأثیر بالاتری نسبت به راکتهای فجر-1 داشته باشند، زیرا میزان سر جنگی فلق-1 حدوداً 6.33 برابر و سرجنگی فلق-2 تقریباً 14.8 برابر فجر-1 است.
 

به دلیل ابعاد و وزن بالا، راکت‌های فلق به تعداد محدود روی این شناور نصب میشوند و تنها در اسکله قابل بارگذاری در پرتابگر هستند. همچنین وجود تعداد 3 راکت روی شناور یا مهدی در مقایسه با پرتابگرهای معمول 11 فروندی فجر-1 ایجاب می‌کند تا برای افزایش احتمال اصابت، قایق تا حد امکان به شناور دشمن نزدیک شود که احتمالاً به دلیل مخاطرات این روش، شناور یا مهدی به‌صورت بدون سرنشین و کنترل از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

خانواده گسترده راکتهای سطح به سطح ایرانی در گونههای مختلف با برد، قدرت تخریب و پرتابگرهای متنوع به طور مؤثری برای ایجاد حجم آتش بالا در اختیار یگانهای عملیاتی قرار دارند و جنگهای گذشته از سالهای دفاع مقدس تا مقابله با گروهگ پژاک توسط نیروی زمینی سپاه و ایستادگی در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه و درگیری‌های پس از آن در منطقه گویای تأثیر این راکت‌ها در صورت به کار رفتن در طرح نبرد مناسب است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۳ ، ۰۰:۴۷
منصور محمد زاده «ممل زاده»