مقداد

مقداد

پس از بعثت خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم مقداد جزو نخستین کسانی بود که اسلام آورد و مورخان اسـلامی وی را هفتمین مسلمان برشمردند. وی از بزرگان صـــحابه و مردی فاضل و دانشمند، شریف، شجاع و بزرگوار بود.
از رســـول خــدا صلی الله علیه و آله و سلم نقــل است کـه فرمود: خداوند عزّوجلّ مرا به دوستی چهار نفر دستور فرمود و به من خبر داد که آنان مــرا دوســت دارند. آن چــهـــار تـــن عبــارت انــد از: علــی ، مقــداد، ابــوذر و سلمان .
مقداد از جمله مسلــمانــان مـکی بـود که در اثـــــر ســتــم مشــرکــان مــکـه به دیار حبشه هجرت کرد. سپس به مکـه بازگشـت و راهی مدینه شد و در تمــامی جنـگ‌های پیامـبر اســلام هــمچـون بـــدر، احــد و. . . شــرکت کــرد.پـــس از رحــلت رسول خـدا صلی الله علیه و آله و سـلـــم، مقــــداد از مـعـدود مسـلمانی بــود که از مسیر حق منحرف نـگشت و در دلــش هیــج شبهـه ای خطور نکرد. در آن فتنه دلش به ســــان پاره آهــن بود.
او به هـنگام خلافــت عــثــمــان و بــیعــــــت مردم با او، به مخالفت برخاست ودردفاع ازولی زمانش علی بن ابی طالب سخـن گفت.
آری مقداد هنوز زنده است. و ما نمی گذاریم ولی زمانـمان تنها بماند.
آری خط ومـــنــش ما همچون مقداد ولایت فقیه است نـه کمــتــرونــــه بــــیـشــتــر ،در صـــف بــسـیـجـیـان امـــام خــامـنـه ای مدظـلــه و در لشــکرامـــام زمــــان « عج».
ما از السـت طایفـه‌ای سینــه خســته‌ایم
ما بچـه‌های مـــادر پــهلــو شکســـتـه‌ایم
امــروز اگــــر ســیـنــه و زنجــیر می‌زنـیم
فردا به عشق فاطمه شمشیــر می‌زنـیم
ما را نـبـی قـبـیـلـه سـلـمـان خطــاب کرد
روی غـرور و غـیـرت مـا هـم حسـاب کـرد
از مـا بـــتــرس، طـایـفـه ای پــر اراده‌ایــم
مـا مـثل کــوه پـشـت عـلـی ایـسـتاده‌ایم
... لـبیـک یـا امـام خـامـنـه ای



بایگانی
آخرین نظرات

دوستان عزیزامیدوارم به بزرگواری خودتن بخاطر این پست تکراری ، مرا عفو نمایند. ( قبلا در روزیکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۵۲ ب.ظ  انتشار یافته بود )

حقیقتا در  روزهای قبل بر روی سایت  خبری http:www.deznn.comدزفول آمده بود ،فرماندار دزفول :لزوم استفاده از نام مشاهیر دزفول در نامگذاری خیابان ها(قسمتی از سخنان فرماندار دزفول جناب آقای آصفی) تاریخ  انتشار شبکه خبری دز  چهارشنبه ۱۸ فروردین ۹۵ - ۱۵:۱۱وکد خبر: 85625

بنده هم دوباره جهت اطلاع فرماندار محترم شهرمان این پست را باز نشر نمودم.

با تشکر  ازپایگاه فرهنگی رایحه ،وبلاگ دیسون ،شبکه اطلاع رسانی سفیر خوزستان  و وبلاگ جانم فدای رهبر- دزفول که پست مورخه

۲۸ خرداد ۹۴ ،وبلاگ مقداد (پیشنهاد به اعضای محترم شورا ی شهر دزفول ، شهردار پرکار شهرمان جناب مهندس کرمی نژاد و شورای نام گذاری معابر عمومی شهر دزفول) را باز نشر نمودند.

آری اگر امروز نسیم دلنواز بهاری در مرزهای امن میهن اسلامی ایران، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی را به اهتزاز در می‌آورد و آب‌های نیلگون خلیج فارس در ساحل امن وطن آرام گرفته است، اگر امروز نام ایران بر بلندای قله‌های افتخار علم و فرهنگ و ورزش می‌درخشد؛ همه مدیون ایثار و دلاوری مردانی است که در راه خدا و مام میهن جان دادند و پیکر خویش را ستون سقف امن آسمان ایران کردند  

مسول عزیزمی توانیم :بهره ی فرهنگی ببریم    .............

 

 

    

 پدریامادری به همراه فرزندش از (تقاطع غیر همسطح شهید احمد هدایت پناه(فتح المبین) رد می شوند.

فرزند از والدین خودمی پرسد : شهید احمد هدایت پناه که بوده؟

والدین به او می گویند که شهید احمد هدایت پناه عاشق خدا بود ، فرمانده ای دلاور، که صفات اخلاقی خوب و فراوانی داشت .

او سفارش قرآن کریم (و بالوالدین احسانا ) در حق پدر ومادررا به خوبی  اجرا می نمود.

وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَ بَنی‏ إِسْرائیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً..........

و (یاد آرید) هنگامى که از بنى اسرائیل عهد گرفتیم که جز خداى را نپرستید و نیکى کنید درباره پدر و مادر ................(83سوره بقره)

وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً

و خداى یکتا را پرستید و هیچ چیزى را شریک وى نگیرید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه دور و نزدیک و دوستان موافق و رهگذران و بندگان که زیردست تصرف شمایند نیکى کنید، که خدا مردم متکبّر خودپسند را دوست ندارد.(36نساء)

قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً................

بگو: بیایید تا آنچه خدا بر شما حرام کرده همه را بر شما بخوانم، و آن اینکه به هیچ وجه شرک به خدا نیاورید، و به پدر و مادر احسان کنید،(151 انعام)

وَ قَضى‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً

و خداى تو حکم فرموده که جز او را نپرستید و درباره پدر و مادر نیکویى کنید و چنان که یکى از آنها یا هر دو در نزد تو پیر و سالخورده شوند (که موجب رنج و زحمت تو باشند) زنهار کلمه‏اى که رنجیده خاطر شوند مگو و بر آنها بانگ مزن و آنها را از خود مران و با ایشان به اکرام و احترام سخن‏گو. (23اسراء)

َ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی‏ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتی‏ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلى‏ والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لی‏ فی‏ ذُرِّیَّتی‏ إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمینَ

و ما انسان را به احسان در حق پدر و مادر خود سفارش کردیم، که مادر با رنج و زحمت بار حمل او کشید و باز با درد و مشقّت وضع حمل نمود و سى ماه تمام مدت حمل و شیرخوارى او بود تا وقتى که طفل به حد رشد رسید و آدمى چهل ساله گشت (و عقل و کمال یافت آن گاه سزد که) عرض کند: بار خدایا، مرا بر نعمتى که به من و پدر و مادر من عطا فرمودى شکر بیاموز و به کار شایسته‏اى که رضا و خشنودى تو در آن است موفق دار و فرزندان مرا صالح گردان، من به درگاه تو باز آمدم و از تسلیمان فرمان تو شدم. (15احقاف)

وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بی‏ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

و ما به آدمى سفارش کردیم که در حق پدر و مادر خود نیکى کند، و اگر آنها (خود مشرک باشند و) کوشند تا تو به من (که خداى یگانه‏ام) از روى جهل و نادانى شرک آورى هرگز اطاعت امر آنها مکن، که رجوع شما به سوى من است و من شما را به پاداش هر عمل که به جاى آورده‏اید آگاه مى‏گردانم. (8العنکبوت)

وَ وَصَّیْنَا الْانسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلىَ‏ وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فىِ عَامَینْ‏ِ أَنِ اشْکُرْ لىِ وَ لِوَالِدَیْکَ إِلىَ‏َّ الْمَصِیرُ

و ما به هر انسانى سفارش کردیم که در حقّ پدر و ما در خود نیکى کن خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدّت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته (هر روز) بر رنج و ناتوانیش افزوده است، (و فرمودیم که) شکر من و شکر پدر و مادرت بجاى آور، که بازگشت (خلق) به سوى من خواهد بود. (14 لقمان)

و این یک نکته فرهنگی ازهزاران نکته ی فرهنگی که ما با نام  گذاری،  نام شهداء بر روی مکان های شهرمان  می توانیم  انجام دهیم وبهره ی فرهنگی ببریم.

 

 

مقداد ،علی« ع » هنوز زنده است .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۱
منصور محمد زاده «ممل زاده»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی