مقداد

مقداد

پس از بعثت خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم مقداد جزو نخستین کسانی بود که اسلام آورد و مورخان اسـلامی وی را هفتمین مسلمان برشمردند. وی از بزرگان صـــحابه و مردی فاضل و دانشمند، شریف، شجاع و بزرگوار بود.
از رســـول خــدا صلی الله علیه و آله و سلم نقــل است کـه فرمود: خداوند عزّوجلّ مرا به دوستی چهار نفر دستور فرمود و به من خبر داد که آنان مــرا دوســت دارند. آن چــهـــار تـــن عبــارت انــد از: علــی ، مقــداد، ابــوذر و سلمان .
مقداد از جمله مسلــمانــان مـکی بـود که در اثـــــر ســتــم مشــرکــان مــکـه به دیار حبشه هجرت کرد. سپس به مکـه بازگشـت و راهی مدینه شد و در تمــامی جنـگ‌های پیامـبر اســلام هــمچـون بـــدر، احــد و. . . شــرکت کــرد.پـــس از رحــلت رسول خـدا صلی الله علیه و آله و سـلـــم، مقــــداد از مـعـدود مسـلمانی بــود که از مسیر حق منحرف نـگشت و در دلــش هیــج شبهـه ای خطور نکرد. در آن فتنه دلش به ســــان پاره آهــن بود.
او به هـنگام خلافــت عــثــمــان و بــیعــــــت مردم با او، به مخالفت برخاست ودردفاع ازولی زمانش علی بن ابی طالب سخـن گفت.
آری مقداد هنوز زنده است. و ما نمی گذاریم ولی زمانـمان تنها بماند.
آری خط ومـــنــش ما همچون مقداد ولایت فقیه است نـه کمــتــرونــــه بــــیـشــتــر ،در صـــف بــسـیـجـیـان امـــام خــامـنـه ای مدظـلــه و در لشــکرامـــام زمــــان « عج».
ما از السـت طایفـه‌ای سینــه خســته‌ایم
ما بچـه‌های مـــادر پــهلــو شکســـتـه‌ایم
امــروز اگــــر ســیـنــه و زنجــیر می‌زنـیم
فردا به عشق فاطمه شمشیــر می‌زنـیم
ما را نـبـی قـبـیـلـه سـلـمـان خطــاب کرد
روی غـرور و غـیـرت مـا هـم حسـاب کـرد
از مـا بـــتــرس، طـایـفـه ای پــر اراده‌ایــم
مـا مـثل کــوه پـشـت عـلـی ایـسـتاده‌ایم
... لـبیـک یـا امـام خـامـنـه ای



بایگانی
آخرین نظرات

http://img1.tebyan.net/big/1389/04/1142496023716024836449271212485131178105.jpg

اَشْعَث‌ِ بْن‌ِ قَیس‌ِ کِنْدی‌، ابومحمد از مردان‌ مشهور در تاریخ‌ نیمة نخست‌ سده1ق‌ ، وی‌ بزرگ‌ قبیلة پر نفوذ کنده ‌، از آغاز مسلمانى‌ تا هنگام‌ مرگ‌ در بسیاری‌ حوادث‌ نقش‌ عمده‌ داشت‌ و مى‌توان‌ گفت‌ که‌ حضوراودر پاره‌ای‌ مواقع‌ خود حادثه‌ ساز بود .

نام اصلى او « معدیکرب » ، لقبش « اشعث » است و اشعث به معناى ژولیده‏ مو می ‏باشد. 1

پدر اشعث ، قیس ، جدّ اولش معدیکرب ، جدّ دومش معاویة بن جبله و کنیه‏ اش ابومحمد است. 2

برخى از فرزندان او نیز در مسائل سیاسى زمان خود نقش آفریدند؛ جَعْدَه دختر اوهمسر خود، امام حسن(ع) را با زهر به شهادت رساند. 3

محمدبن‌اشعث پس از صلح امام حسن(ع) ، حُجربن عَدِىّ را دستگیر و به زیادبن ابیه تحویل‌داد 4 و پس از قیام امام حسین(ع) و پیش از حادثه کربلا ، مسلم‌بن‌عقیل را نیز دستگیر و به عبیدالله‌بن‌زیاد تحویل داد 5 و در کربلا با برادرش قَیْس‌بن‌اشعث در میان فرماندهان عمر سعد بود. 6

در سال دهم هجرت که همه‏ ى قبایل و طوایف عرب ، دین اسلام را پذیرفتند ، طایفه‏ ى کِنده هم که طایفه اشعث بن قیس است ، اسلام آورد . هیئتى از طایفه‏ ى کِنده به ریاست اشعث بن قیس در مدینه نزد پیامبر آمد و مسلمان بودن طایفه کنده را اعلام کردند و اشعث در آن روز مسلمان شد .7

پس از وفات پیامبر، طایفه کِنده و خود اشعث بن قیس مرتدّ شدند و از اسلام برگشتند. 8

اشعث از سوی عثمان ولایت آذربایجان را عهده‌دار بود و عثمان سالی صد هزار درهم از خراج آن دیار را به او می‌داد .

در زمان عثمان والی آذربایجان بود و پس از قتل وی و پیوستن مردم به علی ( ع ) وی نیز به آن حضرت پیوست و در جنگ صفین نیز شرکت کرد ؛ ولی خود خواهی اش او را به مخالفت با آن حضرت کشاند .

در یکی از شب‌های جنگ که اعراب بسیاری کشته شده بودند افراد قبیله خویش را جمع کرد و بدان‌ها گفت : امروز دیدید که چقدر از جمعیت عرب کشته شد ؟! به خدا سوگند که در عمرم چنین کشتاری به چشم ندیده‌ام .اگر بنا باشد جنگ به این صورت ادامه یابد ، عرب نابود گردد ،و با این سخنان خود در آن‌ها ایجاد تزلزل کرد .

این خبر به گوش معاویه رسید و همین امر انگیزه او شد که قرآن‌ها را بر نیزه کند و امیرالمؤمنین را به حکمین بخواند .

على‌بن‌ابى‌طالب(ع) پس از جنگ جمل ، یعنى حدود 6 ماه پس از آغاز خلافتش ، او را از ولایت آذربایجان عزل کرد و از وى خواست تا اموال حکومتى را در کوفه به حضرت تحویل دهد .9 این تصمیم بر اشعث ناگوار آمد ، به‌طورى که بر آن شد تا به معاویه بپیوندد؛ ولى قومش او را بازداشتند ، زیرا ترک شهر و قوم و پیوستن به معاویه را سزاوار نمى‌دانستند. 10

امام صادق می‌فرمایند : اشعث خود در خون امیرالمؤمنین دست داشت و دخترش جعده امام حسن را مسموم کرد و پسرش محمد در خون امام حسین شرکت داشت

او در جنگ صفین در سپاه امام على(ع) بود و از سوى حضرت فرمانده جناح راست لشکر عراق شد . در این جنگ ، به مالک اشتر که اصالتى یمنى داشت و از سرداران برجسته سپاه على(ع)بود ، حسادت می ورزید و در کسب پیروزیهاى نخستین با او به رقابت مى‌پرداخت. 11

اشعث در زمان امیرالمومنین علی (ع) همچون عبدالله بن ابّی در عهد رسول خدا ، سر کرده منافقان بود و پیوسته به آزار و تمسخر امام می‌پرداخت .

صحرای کربلا

 او در لیلة‌الهریر ضمن سخنرانى ، مردم را از ادامه جنگ برحذر داشت 12 و پس از نیرنگِ بر سر نیزه کردن قرآنها از سوى معاویه ، به شدت از ادامه جنگ جلوگیرى کرد و على(ع) را واداشت تا مالک اشتر را از صف مقدّم جنگ به عقب بازگرداند . پس از آن در انتخاب ابن‌عبّاس و مالک‌اشتر به‌صورت نماینده سپاه عراق براى داورى ، با امیرمؤمنان ، على(ع)مخالفت ورزید و سرانجام امام را واداشت تا به داورى ابوموسى اشعرى تن در دهد ، بالاخره گروه خوارج در همان جا نشأت گرفت ، و تا امیرالمومنین در حیات بود ، به ایشان آزار می‌رساندند . 13

اشعث که در توطئه قتل على‌بن‌ابى‌طالب (ع)شرکت داشت ، از مدتى قبل ، حضرت را به ترور تهدید مى‌کرد 14 و ابن‌ملجم را که براى قتل حضرت به کوفه آمده بود ، یک ماه در خانه‌اش ساکن کرد. 15 ابن‌ملجم شبى که فرداى آن قصد کشتن على(ع) را داشت تا نزدیکى طلوع فجر با اشعث در مسجد مشاوره داشت . سپس اشعث به او گفت : در انجام کارت شتاب کن که چون صبح شود رسوا مى‌شوى . 16

وی در زمان ابوبکر، نیروهاى اسلامى با مرتدان جنگیدند و آنان را شکست دادند . در این جنگ‏ها اشعث بن قیس اسیر شد ، او را نزد ابوبکر آوردند . او به ابوبکر گفت : اگر مرا آزاد کنی و خواهرت را به ازدواج من در آوری ، تو را یاری سودمند باشم و با دشمنان تو می‌جنگم .

ابوبکرهرچند در واپسین لحظات عمر خود ، از اینکه اشعث را نکشته بود، اظهار پشیمانى کرد، زیرا با همه اینها، او را فردى مفسد مى‌دانست ، آزادش کرد و خواهرش ام فروه را که نابینا بود به همسری وی درآورد. 17

شیخ طوسى درباره او آورده است :

اشعث بن قیس الکندى در کوفه ساکن شد ، پس از پیامبر اکرم مرتّد گردید و عاقبتش این شد که خارجى و ملعون گردید. 18

امام صادق می‌فرمایند : اشعث خود در خون امیرالمؤمنین دست داشت و دخترش جعده امام حسن را مسموم کرد و پسرش محمد در خون امام حسین شرکت داشت. 19

اشعث از جمله افرادی است که مورد لعنت امام علی (ع) واقع گردیده است . او سرانجام در سال 42 قمری درگذشت .

نکته ی قابل توجه دیگری وجود دارد و آن این است که در تاریخ ، قیس بن اشعثِ دیگرى هم داریم . این قیس بن اشعث ، قیس بن اشعث بن سواد است که از اصحاب امام حسن(ع) است و غیر از قیس بن اشعث حاضر در کربلا می باشد. 20

منابع:

1- ریحانة الادب / ج 1 /ص 129

2- الاستیعاب / ج 1 / ص 133

3- قاموس الرجال / ج 9 / ص 157

4- همان / ص 155

5- تاریخ طبری / ج 4 / ص 320

6- همان / ج 2 / ص 157

7-همان / ج 2 / ص 394

8- رجال طوسی / شیخ طوسی / ص 4

9- الامامة و السیاسة / ج‌1 / ص‌111

10- الامامة والسیاسة / ج1 / ص112

11- وقعة صفین / ص‌180

12- همان / ص480ـ481 ، الاخبارالطوال / ص188ـ189

13- اخبارالطوال / ص‌191‌ـ‌192

14- شرح‌نهج‌البلاغه / ج‌6 / ص‌254

15- تاریخ یعقوبى / ج‌2 / ص‌212

16- الاصابة / ج 1 / ص 87

17- تاریخ طبری / ج 4 / ص 316

18 – نهج البلاغه دشتی / خطبه 19 / ص 64

19- ریحانة الادب / ج 1 /ص 129

20- معجم الرجال الحدیث / ج 15 /ص 94

منابع :

الاصابه ؛ ج 1 1-

الاستیعاب ؛ ج 1 2-

اسدالغابه ؛ ج1 3-

دایرةالمعارف شیعه 4-

5- سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن www.maarefquran.com نوشته ابوالقاسم زرگر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۴
منصور محمد زاده «ممل زاده»

نظرات  (۱)

۱۵ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۰۶ مهران موزون
سلام حج منصور
دست مریزاد
استفاده کردم
پاسخ:
علیک السلام ،حاجی بزرگوار.
ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی